03 srpna, 2014

More than her od Jay McLean (RECENZE)

More than her je druhá kniha v sérii More od autorky Jay McLean. Knihy nejdříve vycházely pouze v e-book formátu, ale v poslední době je člověk může koupit i v papírové formě. Zatímco první díl – More than this – se zaměřoval na příběh Mikayly a Jakea, tentokrát autorka nahlédla blíž do světa Lucase – Jakeova arogantního nejlepšího kamaráda.

Zatímco první díl série – More than this – měl rozhodně větší potenciál, co se týká citové zabarvenosti, More than her se i tak dokázalo udržet na stejně vysoké laťce. Příběh vypráví o sebevědomém Loganovi, který střídá holky jako ponožky. Má ve městě dost nechvalnou pověst, i tak ho ale z prvního dílu můžeme znát jako člověka, který by udělal cokoli pro své přátele. More than her odhaluje jeho minulost, odhaluje jeho zázemí a jeho myšlenky. A i když to vypadá, že jeho povaha je něco, co mu brání v jeho „žili šťastně až do smrti“, nakonec se ukáže, že jedna dívka ho přece jen dokáže změnit. Je to ale zrovna ta dívka, které kdysi dávno zlomil srdce, a která s ním nyní odmítá mít co do činění.

More than her má oproti More than this trochu propracovanější strukturu příběhu. Čtenář má možnost vidět, co se stalo dříve a jak to ovlivnilo právě probíhající přítomnost. Potom nahlédne do hlavy jak Logana, tak jeho tajemné dívky. Tohle je jeden z mála případů, kdy je vyprávění z několika úhlů pohledu, dobrý tah pro příběh. V knize je totiž vážně důležité vidět, co si oba hlavní protagonisté myslí. Ještě bych chtěla podotknout, že se More than her odehrává nějakou dobu po skončení More than this a tak se v příběhu znovu setkáváme i s Mikaylou a Jakem.

“I can't give you much, or anything at all. But when I say those words to you, it won't just be words—It will be me giving you something that means something. And you deserve to know that, to feel that. So please, let me be the first to say it—because I need to be able to at least give you that...and when I do—those three words will be yours, forever. And so will I.”

Často mě udivuje, jak čtenář ani nemá ponětí, kolik skvělých knih se ve světě skrývá a to jen proto, že nemají tak velkou publicitu, jako knihy ostatní – často mnohem hůře hodnocené a méně čtené. A tohle je přesně ten případ série More. Málokdy čtu knihy s více emocemi, knihy pravdivěji napsané a lépe vyprávěné. Autorka si záměrně vybírá dost drsná témata, o kterých píše. Jsou tu vraždy, zneužívání, drogy, násilí. To všechno ale jenom kvůli tomu, že si je dobře vědoma toho, jak barvitě a přesvědčivě o těchto tématech dokáže psát. More than her nemá příliš napětí ani akce, je to spíš kniha o uzdravení, o nacházení naděje v těch nejtemnějších dobách a nacházení spřízněných duší v lidech, u kterých bychom to nejméně čekali.

Ačkoli nemohu říct, že by mě kniha dokázala rozplakat, má rozhodně schopnost navodit ve čtenáři určitý pocit a atmosféru. A to je u tohoto typu knížek velmi důležité. Byly chvíle, kdy jsem se smála jako blázen, jindy jen s vážným obličejem a nakrčeným čelem četla dál a dál, abych se dozvěděla, co bude následovat. S knihami od Jay McLean to je skutečně víc o postavách než o příběhu samotném. A i když Logan i jeho tajemná dívka vstupovaly do příběhu s dost unikátními osobnostmi, zdá se mi, že během příběhu jim té osobitosti ubylo a stali se takovou kopií Mikayly a Jakea.

Každá z knih Jay McLean má poměrně jednoduchý základ. Jakýsi problém, se kterým se hlavní postavy musí poprat a to, jak tento problém působí na ně a okolí. Vlastně by se dalo říct, že je v tom většinu času hodně zapojena psychologie. A i když kniha nemusí připoutat zápletkou a napětím, určitě připoutá emocemi. Myslím, že skoro každý se zamiluje do silného příběhu a toho, jak dokáže rozesmát i rozplakat. Do hlavních hrdinů, kteří mezi sebou mají neuvěřitelnou chemiiDevět bodů z deseti to bude za konec, protože si myslím, že ho autorka trochu přepískla s dramatičností a vnesla do příběhu stereotyp, jehož nedostatek předtím dělal knihu tak úžasnou. Uvidíme, jak se popere s dalším dílem, který bude rovněž především o Loganovi.
9/10

Zdroj obrázku
Knihu můžete koupit zde