17 února, 2013

Zaměřeno na obálka- klony I.

Nejsem určitě první ani poslední kdo upozorní ve svém článku na obálkové klony. Ale samotnou mě baví hledat obálky, které se svým vzhledem shodují s dílem jiného autora, jenž si zřejmě myslel, že když taková obálka přilákala čtenáře jednou, přiláká je znovu.
A tak jsem se do toho ponořila hlouběji a začala hledat podobně (či dokonce stejné) obálky lišící se pouze názvem knihy a autorem. Překvapilo mě, kolik se takových na světě vyskytuje a tak jsem si řekla, že se s Vámi podělím. Samozřejmě mohou být knihy s "okopírovanou" obálkou stejně dobré snad i lepší než jejich starší kolegové. Já jako naprosto neznalý člověk, který nerozumí čachrům s prodávám práv k obálkám a prvkům na ní, do toho nemohu moc mluvit, ale zastávám názor, že pro autora původního díla s původní obálkou musí být docela nespravedlivé, když si její vzhled později někdo přivlastní. Kolikrát můžou nastat situace že o tom autor knihy s přivlastněnou obálkou ani nemusí vědět, ale to bychom zacházeli do detailů. Nicméně mě zajímá Váš názor. Jak se stavíte ke knihám, které svojí obálkou často připomínají své starší bratry a sestry? :)

Začnu něčím známým. Sérii Padlí andělé od Lauren Kate zná hodně z nás. Už méně z nás ale asi zná její "polovičku" Leopard Moon od Jeanette Battista. 

Tady se nám sešlo titulů hned několik. Zdá se, že obrázek dívky v bílých šatech byl před pár lety velmi oblíbený.

Prvek, kterého bychom si normálně možná ani nevšimli. Vždyť si nejsou ani tak podobné, že? Při bližším pohledu ale zjistíme, že zdání klame :)

A opět tu máme jednu ze známějších věcí. Cizí vydání Vampýrské akademie, původní vydání jedno z dílů Školy noci a nakonec Upíří polibky. Na každé z knih je pozměněna nějaká drobnost, ale celkově je mi nejsympatičtější vydání dle Školy noci! :)

No přiznejte se, komu je modelka povědomá? Nejznámější je asi na obálce knihy Evermore od Alyson Noel, v Česku známá pod názvem Napořád. Těžko se mi tady hledá vítěz, protože všechny čtyři obálky jsou nesmírně vydařené a nepřeplácané. Přeci jen ale Alyson Noel vítězí! :)

Tohle je pro dnešek vše, příště se zaměřím na Školu noci. Prozkoumáme zahraniční vydání i české paperbackové a hadbackové verze! :)



6 komentářů:

  1. Skvělý článek! ;)) Občasně mi také různé obálky připadají podobné, ale takto stejné jsem ještě neviděla... hlavně ten Pád (Lauren Kate) - to je ale hodně podobné... opravdu jsi to pěkně vystihla :))

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná práce. Je doopravdy zajímavé, vidět ty tituly takhle pohromadě. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Mne sa úplne posledný obrázok blondýnky páči, to je také zaujímavejšie pre mňa 8)
    V 2. riadku obálok je absolútne tá istá herečka, ja nechápem, že takéto veci nie sú sankciované. Nevzťahuje sa na to žiadne autorské právo? Zdá sa mi to veľmi divné.

    OdpovědětVymazat
  4. U Evermore jsou klony povedené :) škoda, že u nás tu obálku tak pokazili :(

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělé!!
    Ty obálky jsou všechny tak krásné!! Zamilovala jsem se do obálek ze série od Lauren Kate (Pád, Muka a spol :))

    OdpovědětVymazat
  6. Super článek! U Evermore jsou všechny obálky pěkné! :)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za každý komentář!
Prosím, nepoužívejte možnost 'Anonymní', díky! :)