03 ledna, 2014

Perfect chemistry by Simone Elkeles (RECENZE)

Ve zkratce:

Perfect chemistry je jedním z mnoha romantických příběhů, které se zaměřují na rozdíly v lidské společnosti. Příběh je situován na střední školu, kde se sami teenageři poměrně striktně dělí do skupin podle toho, kde žijí. Pokud zrovna patříte mezi ty, jejíž domovem je chudší část města, máte tmavší pleť a umíte dobře španělsky – no, řekněme, že nejste zrovna materiál, se kterým by si studenti z bohatých čtvrtí chtěli něco začít. Hlavní hrdinové patří každý do jiné skupiny lidí a zajímavé okolnosti je svedou dohromady. Mohli byste se možná zeptat, co je na této knize o tolik jiného a výjimečného, že byste si ji měli vybrat předně před tou kvantou jiných romantických knížek. Řekněme, že má jakousi jiskru, která čtenáře donutit neodtrhnout od ní oči – to Vám zaručuji.

Zaujalo:
Autorka Perfect chemistry – Simone Elkeles – ví moc dobře, o čem píše. Nesnaží se nic přikrášlit, vypráví příběh skutečně tak, jak se mohl stát. Určitě očekávejte nějaké ty trochu podezřelé náhody nebo nahozená setkání, které jsou snad už pro knihy tohoto typu specifikem -, a které je taky často dělají umělými. V Perfect chemistry ale působí vše až podezřele klidně, normálně a přirozeně – ať už se budeme bavit o autorčině stylu psaní, dějové lince příběhu či hlavních hrdinech.

Autorčin styl:
Autorka se rozhodla použít poměrně profláklý způsob vyprávění – na příběh se máme totiž možnost koukat z úhlu pohledu jak hlavní hrdinky Brittany, tak hlavního hrdiny Alejandra. U některých knih čtenář často ani nepozná, kdy příběh vypráví dívka, či kluk, ale v Perfect chemistry jsou rozdíly tak znatelné, až to člověka občas bije do očí. Ale tohle je určitě bití do očí v dobrém slova smyslu. Je totiž vidět, že autorka se nesmírně snažila vykreslit prostředí každého hrdiny hodně pečlivě a poukázala na složitost životů každého z nich. Tak živé vyprávění přiměje často člověka otevřít oči a podívat se na svět v pravém světle.

Postavy:
Jak už jsem psala, Brittany a Alex jsou každý z jiné strany společnosti. Je téměř nemožné, aby se někdy sblížili. Jejich příběh je taková moderní adaptace Romea a Julie. Autorka ale v příběhu ukázala, že to, odkud pocházíme neurčuje, jakými lidmi jsme. I přes to, že Britannini rodiče jsou snobi soustřední jen na sebe, ona byla silná, ale přece křehká, starostlivá a milá, ale přece tvrdohlavá. Alex na druhou stranu byl členem gangu – drsný, neústupný chlapík, jehož život neušetřil žádné těžkosti nebo bolesti. Oba objevili jinou stránku sebe samých a ukázali, jak i sebemenší maličkost může posílit lidský charakter.

Perfect chemistry je jednoznačně hodně klasický příběh, který byl v knihách a filmech zvěčněný už mnohokrát. Ale je to příběh, který je vyprávěný drsně a pravdivě a dostane se člověku pod kůži. Má dva skvělé hlavní hrdiny, kteří pozvedávají úroveň knihy na mnohem větší level. Takže pokud váháte, ale toužíte si přečíst něco hořko-sladkého, věřte mi, když Vám řeknu, že Perfect chemistry je to pravé.
9,5/10

Zdroj obrázků deviantart.com/tumblr.cz