23 dubna, 2013

Dech by Sarah Crossan (RECENZE)

Proč jsem se na knihu vrhla útokem
Zdá se, že Dech byl velmi oblíbený už v původním znění ‚Breathe‘ v angličtině, ale já o něm nevěděla do té doby, než se ho náš milý Baronet rozhodl vydat. Musím se přiznat, že mě to docela mrzí, protože původní znění bych si přečetla docela ráda, to víte, teď když už se taky můžu zařadit mezi anglicky čtecí (já si to prostě nemohla odpustit, promiňte mi moje chvástání). Dech byl tedy na mém to-read listu už prakticky od té doby, kdy se objevil ediční plán Baronetu. Taková knížka totiž člověka zaujme už na první pohled.

Napětí, špetka romantiky plus nic menšího než je svět v ohrožení- to je DechŽe je v dnešní době těžké vymyslet originální příběh se zajímavým námětem, který ještě nebyl zpracovaný ví snad každý píšící a knížky čítající jedinec. Pokaždé, když už si říkám, že jsem se dočetla snad už o všem, objeví se něco, co mě naprosto ochromí a zamrazí na místě. Každý den mě knihy utvrzují v tom, že fantazii se meze opravdu nekladou a já jsem víc než ráda, že autorů s touto pestrou fantazií máme tolik. Už v úvodu mohu říct, že smekám před každým, jako je Sarah Crossan, která dokázala vytvořit skutečný a až mrazivě reálný svět.

Tumblr_mj0abztjqm1s63q3io1_500_largeZjistila jsem, že člověku nemusí naskakovat husí kůže pouze z hororů. Pokud Vás vcucne kniha jako takhle, dost dobře se Vám na rukou objeví ‚husina‘ stejně rychle jako u brutálního krváku. Autorka se nebojí extrémů, dokáže zacházet do detailů, ale naopak i vynechávat nepotřebné detaily, které by činily knížku nezajímavou. Dokáže obětovat své hrdiny a stavět je před těžká rozhodnutí, aniž by se potom do celého děje sama zamotala.

Celá tahle dystopická mánie na mě ze začátku působila trochu škrobeně a postupem času taky okoukaně,
ale po přečtení několika knih toho žánru jsem se dystopiím víc otevřela a zde máme výsledek. Jsem hrozně ráda, že jsem jim dala šanci, protože jsem tak přečetla spoustu skvělých knih, které mi sice sedly více či méně, ale objevila jsem tak spoustu skvělých příběhů. Dech je jedním z nich. Není to příběh dokonalý, ale především takový, který sám dýchá. Autorka mu dala život.

Příběh vyprávěný z pohledu tří různých postav, může být zajímavý, ale zároveň pěkně matoucí. Čtenář si určitě najde alespoň jednoho hlavního hrdinu, který mu sedne. Na druhou stranu má ale tato metoda vyprávění jedno mínus - člověk se do příběhu může pořádně zamotat. Nemluvě o tom, že vlastně nemá moc šanci poznat žádného hlavního hrdinu pořádně. V tomhle případě bych tedy za sebe možná volila - méně je někdy více.

Co říct? Myslím, že obsah recenze mluví docela za vše. Nestal se ze mě jeden z těch lidí, kteří by knihu vychvalovali do nebe a pokládali ji za nejlepší, kterou kdy přečetli. Jednoduše se mi líbila, s malými výhradami a chybami. Po vysokých hodnoceních jsem možná čekala trochu víc, ale zase nesmírně oceňuji, že si v ní každý najde to své. Takže, vy co máte rádi akci - rozhodně se do ní pusťte a vy romantičtí snílci - nemějte obavy, lásku tam nakonec taky najdete.
7,5/10

Trailer ke knize:

!Mockrát děkuji nakladatelství Baronet za poskytnutí recenzního výtisku!