10 ledna, 2014

Město ze skla by Cassandra Clare (RECENZE)

Ve zkratce:
Město ze skla je třetím dílem série Nástroje smrti a původně také posledním. Série měla být trilogií, nicméně autorka se rozhodla ji ještě o tři díly obohatit. Děj se vztahuje k postavám, které již známe z minulých dílů a příběh se stejně jako vždy stáčí magickým směrem. Série nástroje smrti je klasická Young Adult fantasy kniha, kde se setkávají všechny bytosti, kterých jsme se jako malé děti báli. Skutečné se setkává s neskutečným a společně s romantickou zápletkou tvoří to, co je pro tuto sérii typické. Magičnost.

Zaujalo:
Čtenář má během série možnost sledovat, jak se za život mění nejen lidské charaktery, ale také jak se obměňují stará pravidla a vznikají nové skupenství a zákony. Co na Městu ze skla zaujme snad asi nejvíce je to, jak skutečně působí. Minulé díly byly dobré, ale tento si titul skvělý získal především tím, že už nevyprávěl o těch malých dětech, které nevěděly, co znamenají slova 'láska' a 'síla'. Ve stránkách knihy se skrývá bolest, skrývá se tam radost i odhodlanost. Víra v sama sebe. Odvaha a obětavost. Tahle knížka totiž už nadále nezískává čtenáře tím, že její autorka umí skvěle převyprávět nějakou situaci, nebo vymyslet báječný příběh. Je to proto, že autorka umí – a dokonce bravurně zvládá – vykreslit city a náladu hlavních hrdinů a převést ji na nás v pár slovech.

Autorčin styl vyprávění:
Nejsem si úplně jistá, zda tento způsob vyprávění použila autorka i v jiných dílech, ale v tomto máme možnost sledovat z první ruky, jaké rozhodnutí jednotlivé postavy udělají a na jaká dobrodružství se vydají. Kniha totiž nesleduje jen Clary jako hlavní hrdinku, ale kapitoly vždy sledují cestu jiné postavy, proto když se cesty hlavních hrdinů rozdělí, má čtenář pořád možnost vidět, co se děje zároveň na různých místech. Z tohoto pohledu si autorka nesmírně pohrála s načasováním a příběh poskládala tak, aby nám darovala nějaké ty momenty šoku a překvapení, ale abychom přece jen měli přehled o důležitých událostech.

Postavy:
Jak už jsem psala o pár odstavců výš, příběh už nadále nevypráví o nesmělé naivní Clary a nezodpovědném lovci stínů Jacovi. Všechny hlavní i vedlejší postavy v tomto díle nesmírně vyrostly a jejich chování a mluva už více připomíná dospělé, než děti. Na druhou stranu si uchovali jakési kouzlo osobnosti a vlastností, které jsme na nich milovali i nesnášeli. Z Clary se stala dívka, která se nebojí riskovat, Jace se naopak stále neodnaučil neriskovat. Isabela byla stále nesmírně nezodpovědná, ale měla jiskru, kterou by kniha bez ní postrádala. Simon se pro jednou přestal chovat usedle a jednoduše skočil po hlavě do nebezpečí. A Alek? Ten se skutečně tak moc nezměnil, jen se naučil respektovat sám sebe i ostatní.

Cassandra Clare překonala v Městě ze skla i jakousi magickou hranici a uskutečnila neuskutečnitelné. Podařilo se jí najít zlatý střed, mezi přeplácaným a plným akce. Mezi přeslazeným a přirozeně romantickým. Mezi neskutečným a až strašidelně reálným. Dala nám i jakási uzavřený konec a dle mého názoru tato kniha taky konečnou zůstat měla. Příběh byl napínavý, nebezpečný a sexy zároveň. Nejsem si proto jistá, zda ho dokáže další díl ze série překonat.
10/10

!Mockrát děkuji nakladatelství Knižní klub za poskytnutí recenzního výtisku!